mandag den 5. november 2018

Sønderjysk kaffebord og ondt i maven


En aften, hvor jeg sad og zappede rundt på fjernsynet, faldt jeg over udsendelsen "Sætter pris på Danmark", hvor Hans Pilgaard tog Julie Berthelsen og Ole Stephensen med rundt i det sønderjyske. En af de ting de skulle gætte prisen på, var Sønderjysk kaffebord på Gram slot. Både B. og jeg elsker kage, og jeg vidste faktisk ikke, at de en gang imellem lavede kaffebord dernede, så inspireret af udsendelsen inviterede jeg B. på kageorgie i Gram. Datoen skulle findes, og i går skulle det så være.

Hvad er der på kaffebordet?


Sønderjysk kaffebord består af 21 forskellige slags kage:


Hvis det skal være helt rigtigt, starter man med 7 slags bløde kager, men i min verden starter man med de hårde, så det gjorde vi, de stod da også først for på buffetten. Her var der boller, som i denne her sammenhæng kommer ind under kategorien hårde kager, kringle, ølkage, krydderkage, chokoladekage, kage med æblestykker og banankage.


Det er helt umuligt at nå hele vejen rundt på kagebordet, så jeg valgte at springe bollerne og chokoladekagen over, det er alligevel ting vi får herhjemme en gang i mellem. Efter den tallerkenfuld var jeg allerede ved at gå kage-kold.


Runde nr. 2 var de 7 forskellige slags bløde kager (på øverste billede ses alle 7 slags). Der var frit valg mellem almindelig lagkage med creme og syltetøj, bund med fyld af svesker, creme og flødeskum, rugbrødslagkage, vandbakkelser, gammeldags æblekage, fragilite-bund med masser af frugter samt roulade med flødeskum.

Her måtte jeg sq godt nok indskrænke det til 3 slags. Gammeldags æblekage og rugbrødslagkage var et must, og så nappede jeg lige en lille vandbakkelse med. Puha - herefter måtte jeg lige op og gå en lille tur.

Cookies,lakridsmarengs, kanelkager, krydderspecier, gode råd, havregrynskager og kokostoppe


Så kom turen til småkagerne. Jeg gav op, og nøjedes med at smage en lille bid af de forskellige slags. Godt der var masser af kaffe og vand til at skylle hele molevitten ned med.

Det sønderjyske kaffebord foregår ikke oppe på selve Gram slot, men i en ombygget stald, der hører til slottet. Man sidder ved lange borde. Vi var heldige at komme til at sidde sammen med nogle søde mennesker, og havde et par rigtig hyggelige timer.


En gåtur ville gøre godt ovenpå alle de kalorier vi havde fået indenbords, så vi gik en tur rundt i området, men først handlede vi lidt i slotsbutikken, hvor de havde en masse virkelig lækre ting, lige fra specialkaffe til hjemmebrygget øl.

Det lille bitte Gram slot

På vejen fra Esbjerg ned til Gram kørte vi en lille omvej, så vi kom igennem Rødding. Jeg ville gerne lige forbi huset som min mor er født i, og som mormor og morfar boede i så længe de levede. Jeg har så mange dejlige minder fra vores mange besøg hos dem, da jeg var barn. Det gjorde rigtig godt at se huset igen, og det var sjovt at se, at den farvehandel, som min morfar i sin tid etablerede, og som min onkel efterfølgende drev til han gik på pension, stadig eksisterer.

Kender du historien om det sønderjyske kaffebord? - ellers kan du læse den her

Lånt fra VisitSønderjyllands hjemmeside 

At kalde det et kaffebord er måske lidt misvisende, for det er i langt højere grad kagerne end kaffen, der stjæler billedet. Hvad de færreste ved er, at der bag det lækre bagværk gemmer sig en mere alvorlig historie, der har rødder i den danske nationalitetskamp i Sønderjylland.

Efter krigen i 1864 kom Sønderjylland under tysk styre, hvilket mange dansk-sindede sønderjyder ikke var tilfredse med. De mødtes derfor i forsamlingshuse for at holde møder og synge danske sange, selv om sidstnævnte officielt var forbudt. Men de tyske myndigheder ville ikke give spiritusbevilling til forsamlingshusene, så det var ikke muligt at afslutte møderne med den traditionelle kaffepunch. I stedet begyndte danskerne at mødes til kaffebord. Det krævede ingen spiritusbevilling, og tyskerne kunne ikke forhindre dansksindede taler og sange hen over det veldækkede kagebord.

Da intet forsamlingshus havde kapacitet til at lave kager til så mange mennesker, tog en del af deltagerne selv en kage med. Herfra er traditionen med de mange forskellige slags kager opstået. Der opstod hurtigt kappestrid mellem husmødrene om at medbringe den mest velsmagende kage, og derfor har det sønderjyske kaffebord altid været præget af høj kvalitet.

Hvordan var det så?

Jeg synes kvaliteten af de forskellige kager svingede en del, og jeg tror jeg vil vove den påstand, at mange af kagerne ville have været bedre, hvis B. havde bagt dem. Her i huset er det nemlig ham, der bager, selvom det virkelig hører til sjældenheder at han gør det. Bagning er absolut ikke min spidskompetence, og man skal jo heller ikke tage arbejdet fra bagerne.
Når det så er sagt synes jeg det er et godt og hyggeligt arrangement. Det vil altid være en smags sag, om man kan lide det der bliver serveret, og generelt smagte kagerne godt. Vi snakkede lidt med vores "naboer" ved bordet om, at der nok også er nogle af opskrifterne, der historisk knytter sig til Gram slot og derfor skal være sådan.

Men alt var godt, og det er bestemt et arrangement der kan anbefales, hvis man som os er nogle "kagegrise".

Behøver jeg at sige, at vi havde ondt i maven af al vores æden, da vi kørte hjemad mod Esbjerg?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar